Νομοθετικό Πλαίσιο για το Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου

Κάθε έργο Εσωτερικού Ελέγχου, συμπεριλαμβανομένων και των συμβουλευτικών, πραγματοποιείται σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Ν.4795/2021 περί του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου του Δημόσιου Τομέα, Σύμβουλος Ακεραιότητας στη δημόσια διοίκηση και άλλες διατάξεις για τη δημόσια διοίκηση και την τοπική αυτοδιοίκηση, καθώς και σε συμμόρφωση το Πλαίσιο Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου της Επιτροπής C.O.S.O., και με τα ∆ιεθνή Πρότυπα για την Επαγγελµατική Εφαρµογή του Εσωτερικού Ελέγχου – International Professional Practices Framework IPPF, του ∆ιεθνούς Ινστιτούτου Εσωτερικών Ελεγκτών

Ο Ν.4795/21 (ΦΕΚ62-17/04/21), αρθ.9, παρ.4, δίνει σαφώς τη δυνατότητα ανάθεσης υπηρεσιών Εσωτερικού Ελέγχου σε εξωτερικό οικονομικό φορέα, ο οποίος θα πρέπει να διαθέτει σχετικούς εμπειρογνώμονες, που σωρευτικά πληρούν κατ’ ελάχιστον, τις επιπλέον προϋποθέσεις και κριτήρια, σύμφωνα με το άρθρο 1, της απόφαση Αριθμ. ΓΓΑΔΔΤ 358/9388 (ΦΕΚ Τεύχος B’ 3093/17.06.2022), τόσο για τα φυσικά όσο και για τα νομικά πρόσωπα.

Σύμφωνα με τον Ν.4795/21 (ΦΕΚ62-17/04/21) και το άρθρο 17, κάθε φορέας του άρθρου 2 του νόμου είναι υποχρεωμένος να θεσπίσει ετήσιο Πρόγραμμα Αξιολόγησης και Βελτίωσης Ποιότητας για τη Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου, με το οποίο παρέχονται η δυνατότητα αποτίμησης του βαθμού συμμόρφωσής της με τον Κανονισμό Λειτουργίας της, της τήρησης και του βαθμού εφαρμογής των Προτύπων για την Επαγγελματική Εφαρμογή του Εσωτερικού Ελέγχου, του βαθμού τήρησης του Κώδικα Δεοντολογίας Εσωτερικών Ελεγκτών, καθώς και η δυνατότητα αξιολόγησης της αποδοτικότητας και της αποτελεσματικότητας της λειτουργίας του Εσωτερικού Ελέγχου και εντοπισμού πεδίων που χρήζουν βελτίωσης, ώστε να προσθέτει αξία και να βελτιώνει τις διαδικασίες που διέπουν τη λειτουργία του φορέα.

Η Κατάρτιση Χάρτη Ελεγχόμενου Φορέα με την «καταγραφή των διαδικασιών παραγωγής ή διενέργειας πράξεων με δημοσιονομικές συνέπειες, τον εντοπισμό των κινδύνων σε κάθε διαδικασία και την πρόβλεψη δικλίδων αντιμετώπισης των κινδύνων» γίνεται σύμφωνα με το ΦΕΚ Β΄4938/9.11.2020 Διαδικασία Ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο της ύπαρξης, της λειτουργίας και της αποτελεσματικότητας Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου στους φορείς που υπάγονται στην ελεγκτική του δικαιοδοσία.  Σύμφωνα με το άρθρο 1 του Νόμου δεν υφίσταται Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου, ακόμη και όταν λειτουργεί σε αυτόν γραφείο Εσωτερικού Ελεγκτή, αν δεν έχει καταρτιστεί ο Χάρτης Φορέα.

Σύμφωνα με τον Ν.5013/2023 «Πολυεπίπεδη διακυβέρνηση, διαχείριση κινδύνων στον δημόσιο τομέα και άλλες διατάξεις» στο πλαίσιο του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου, οι φορείς υποχρεούνται να διαχειρίζονται τους κινδύνους που επηρεάζουν την υλοποίηση των στρατηγικών και επιχειρησιακών τους στόχων, καθώς και την αποδοτικότητα και αποτελεσματικότητά τους. Η διαχείριση κινδύνων πραγματοποιείται από την πρώτη και τη δεύτερη γραμμή ρόλων. Η Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου, ως τρίτη γραμμή ρόλων, παρέχει εύλογη διαβεβαίωση σχετικά με την επάρκεια και την αποτελεσματικότητα της διαχείρισης κινδύνων.

Ο Κανονισμός (ΕΕ) 2016/679 (GDPR), με άμεση ισχύ στην ελληνική έννομη τάξη, θεσπίζει το βασικό ρυθμιστικό πλαίσιο για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών.

Επίσης ο Ν. 4624/2019 περιέχει μέτρα εφαρμογής του GDPR, διατάξεις για τη λειτουργία της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ) και ενσωματώνει στην ελληνική νομοθεσία την Οδηγία (ΕΕ) 2016/680 για την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα από δημόσιες αρχές που είναι αρμόδιες για την πρόληψη, διερεύνηση, ανίχνευση ή δίωξη ποινικών αδικημάτων ή την εκτέλεση ποινικών κυρώσεων, περιλαμβανομένων της προστασίας από απειλές κατά της δημόσιας ασφάλειας και της αποτροπής τους.